Welke voorbereidingen komen er kijken bij het ontruimen van een woning?

Een woningontruiming is vaak een moeilijke en emotionele gebeurtenis. Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar vaak gaat de ontruiming van een woning gepaard met veel verdriet, bijvoorbeeld wanneer er iemand is overleden. Een woning ontruiming kan ook plaatsvinden wanneer bijvoorbeeld beide ouders naar een verzorgingstehuis zijn verhuisd. Welke reden ook schuilgaat achter de ontruiming van een woning, het is vaak een uitdaging die veel tijd en energie kost. In dit artikel delen we een aantal tips bij het ontruimen van een woning, die deze taak hopelijk wat verlichten.

Wijs een coördinator aan

Belangrijk bij een woningontruiming is het kiezen van een coördinator die alle taken overziet en coördineert. Door de verantwoordelijkheid voor de ontruiming bij een persoon te leggen, voorkom je dat er taken blijven liggen of dat er juist zaken dubbel worden gedaan. Ook voorkom je ingewikkelde discussies of ruzies wanneer er tegenstrijdige meningen zijn. Als je van tevoren afspreekt dat de coördinator moeilijke beslissingen neemt, wordt dit tijdens het proces geaccepteerd. Vaak is de coördinator een persoon uit de familie- of vriendenkring.

Zoek de administratie goed uit

Wanneer een woning ontruimd moet worden is dat niet het enige dat moet gebeuren. Er zijn dan vaak nog meer zaken waaraan moet worden gedacht, zoals de hypotheek, bepaalde openstaande leningen, de rekeningen en verzekeringen, abonnementen en lidmaatschappen. Niet alles kan meer doorlopen, maar als dit niet op tijd wordt stopgezet kunnen de onnodige kosten oplopen. Breng dus de gehele administratie in kaart zodat er een duidelijk overzicht komt van zaken die geregeld moeten worden. Het is verstandig om deze taak bij maximaal een of twee personen te leggen, zodat het overzicht niet verloren raakt. 

De inboedel

Een woning ontruimen betekent dat er beslissingen omtrent de inboedel moeten worden gemaakt. Laat iedereen een ronde door het huis lopen om te kijken of er stukken zijn die familieleden graag willen hebben. Deze spullen kun je labelen. Zeker wanneer je een bedrijf inhuurt voor het ontruimen van de woning, is het fijn dat de medewerkers direct kunnen zien welke spullen waar naartoe moeten.  

Neem de tijd

Het ontruimen van een woning is emotioneel en grijpt vaak de gehele familie- of vriendenkring aan. Neem er daarom de tijd voor. Bedenk goed wat er met het huis en de inboedel moet gebeuren en neem hierin geen overhaaste beslissingen wanneer niet iedereen het ermee eens is. De opzegtermijn van een huurhuis ligt vaak rond de 6 maanden na overlijden, dus er is ruimte om de tijd te nemen die nodig is. Verspreid de taken over de periode en weet dat niet alles binnen een week geregeld moet zijn. Wanneer je aan bovenstaande dingen denkt, ben je al een heel eind en kun je rustig ademhalen.