Ingebroken, hoe nu verder met de verzekering?

Heeft u te maken gehad met een inbraak in uw woning? Een erg vervelende situatie, zeker als bij de inbraak onderdelen van uw inboedel zijn ontnomen. Daarbij is het vanzelfsprekend geen fijn idee, dat er onbekenden in uw woning of bijvoorbeeld schuur zijn geweest, terwijl u zelf niet thuis was. Om zoveel mogelijk van de geleden schade vergoed te kunnen krijgen bij uw verzekeraar, is het belangrijk om snel na de inbraak in actie te komen. In dit artikel geven we u een aantal handige tips om uw zaken goed te regelen na een inbraak.

Verzekeringszaken na een inbraak

Allereerst is het na een inbraak van groot belang om aangifte te doen bij de politie. Wanneer u thuis bent ten tijde van de inbraak belt u 112, in alle andere gevallen is het raadzaam om het algemene nummer van de politie te bellen (0900-8844). Daarnaast is het belangrijk om buitgemaakte bankpassen, creditcards en simkaarten direct te blokkeren. Zo kunt u verder schade voorkomen en kunnen inbrekers dergelijke passen niet misbruiken.

Na het doen van een aangifte kunt u contact opnemen met uw verzekeraar om de schade aan uw inboedel vergoed te krijgen. Maak hier ook een lijstje met uw verloren spullen voor. Mocht er sprake zijn van braakschade aan uw sloten of deuren, dan is het verstandig om hier foto’s van te maken. Zo kunt u bij de verzekeraar ook de kosten voor het plaatsen van nieuwe sloten vergoed krijgen. Voor het plaatsen van nieuwe sloten kunt u de hulp inschakelen van een erkende slotenmaker bij u in de buurt.

De meeste slotenmakers bieden zowel overdag, als ook in de avonduren en zelfs ’s nachts hulp bij het installeren en vervangen van sloten. Zo kunt u met een gerust hart gaan slapen, na een inbraak!